Indul a bakterház
Hát ez az első bejegyzés.
Bármelyik érintett vevő beperelheti kártérítésért azokat a cégeket, amelyeket a GVH a fogyasztó megtévesztésért megbüntetett, de a személyenként jellemzően kis, esetenként nehezen bizonyítható kár és a hosszú eljárás miatt perelni nem érdemes, és nem is szokás. A GVH azonban maga is felléphet, és idén ez feltett szándékuk is. Ha nyernének, a bíróság azt mondaná ki, hogy akik ekkor és ekkor X boltban Y terméket vásároltak, azoknak a cég Z forintot köteles fizetni. Így a fogyasztóknak már csak jelentkezniük kell a pénzért, és néhány ilyen ügy komoly visszatartóerővel hatna a cégekre. Nagyobb, akár százmilliós büntetéseket ugyan jellemzően a kartellügyekben szabott ki tavaly a Gazdasági Versenyhivatal, az eljárások többsége viszont nem a cégek közötti összejátszás, hanem a fogyasztók megtévesztése miatt indul. A megtévesztésért kiszabott bírság azonban nem a pórul járt vevőkhöz, hanem az állami költségvetésbe kerül. Ha ők akarják kárukat az adott cégen leverni, perelhetnek. Igaz, elég csekély eséllyel. Tavaly majdnem hatmilliárd forint bírságot szabott ki a Gazdasági Versenyhivatal különböző vállalkozásokra törvénysértés miatt. A legtöbb ügy a fogyasztók megtévesztése miatt indult, 41 esetben összesen 827,8 millió forint bírságot szabtak ki. Tavaly nagyobbak voltak a bírságok, mert vannak olyan ágazatok, ahol állandóan megismétlődnek a jogsértések. A leggyakoribb jogsértések a korlátlan mobilnetet hirdető társaságokhoz, a gyógyhatású készítményekhez és a megtévesztő kiskereskedelmi hirdetési újságokhoz kapcsolódnak. Tavaly kiemelten ellenőriztek bankokat és egyéb pénzügyi szolgáltatókat is, több alkalommal bírságoltak tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatért. Kartellügyekben huszonkilenc vizsgálat indult, hatszor szabtak ki bírságot, összesen ötmilliárd forint értékben. A törvény alapján más jogsértésének eredményeképpen keletkezett kárának megtérítését bárki követelheti bíróság előtt. A jogsértés ténye a jogszabály szerint a GVH jogerős határozatával is bizonyítható, így erre hivatkozva kártérítési pert indíthat az, akinek egy vállalkozás megkárosított. Két alapvető esetben fordulhat elő, hogy a fogyasztó bírósághoz fordulhat, mondta el Wallacher Lajos, a GVH elnökhelyettese. Az egyik, amikor nincs is vásárlás, így szerződés se a felek között, mégis kár érte a fogyasztót a cég jogsértése miatt. Például amikor egy hipermarketlánc reklámújságában feltüntetett műanyag játékkatona mégsem kapható. A probléma ezzel az esettel aHatmilliárd forint
Perelhet a fogyasztó